ÖSK Ungdom tjänade 276 000 på en månad
Inför Uppesittarkväll 2013 sålde Örebro SK Ungdom över 12.000 Bingolotter och tjänade 23 kr/lott. Det innebar att de drog in över 276.000 kr till de olika lagen, på bara en månads försäljning. En helt fantastisk summa.
Ted Larsson som är marknadsansvarig i föreningen berättar hur de lyckades med bedriften.
- Inför BingoLottos Uppesittarkväll sammanställde jag en powerpoint-presentation med olika sätt att sälja Bingolotter till Uppesittarkvällen. Sedan samlade jag föreningens ca 70 st lagansvariga och visade vilka hur de enkelt kunde göra för att motivera sina respektive lag att sälja lotter.
- Samtidigt delade jag ut lotter till samtliga lagansvariga som de i sin tur fördelade inom sina lag. Därefter fick varje lag göra som de själva ville. En del lag valde att sälja genom att knacka dörr i närområdet, andra sålde till via nätverk i laget. Vi hade även kontakt med olika företag och affärsverksamheter där en del lag stod och sålde eller hade sina lotter till försäljning.
- Jag måste ge en stor eloge till det engagemang som alla lagansvariga byggde upp och till alla föräldrar och lagmedlemmar som tog försäljningsarbetet på allvar.
- En del till den framgångsrika försäljningen är nog att föreningen skötte all administration centralt mot Folkspel, vilket betydde att lagen kunde fokusera på själva säljarbetet. En annan är att vi använde flera olika säljkanaler: dörrknackning, försäljning från fasta försäljningsställen, personlig försäljning till arbetskamrater och bekanta. Det var bara fantasin som satte begränsningarna.
I snitt sålde varje lag ca 172 lotter till Uppesittarkvällen. Absolut ingen övermäktig uppgift för någon förening. För pengarna har lagen inom ÖSK Ungdom finansierat cuper, träningsläger och andra lagaktiviteter. Och så har de även täkt löpande kostnader i verksamheten. Så för en liten punktinsats har ÖSK Ungdom fått stort ekonomisk svängrum.